Alliance Art Centre

  Rambler's Top100    

ДМИТРИЙ ГОРБАЧЕВ

АТРИБУТИРОВАНИЕ ХУДОЖЕСТВЕННЫХ ПРОИЗВЕДЕНИЙ ИСКУССТВА

 

Персональная выставка Александра Архипенко "Сохранено в Украине".

 

Выставка проходила с 04.12.2001 по 02.01.2002г. в Национальном художественном музее Украины (НХМУ, г.Киев).

 

Организаторы выставки: проф. Дмитрий Горбачев, Ирина Горбачева (заместитель директора НХМУ, Киев).

Адрес НХМУ: 01001, г.Киев, ул.Грушевского, 6. Тел. (+38-044) 238-74-54.

 

14.12.2001г. В Национальном художественном музее Украины (НХМУ), Киев проходила международная научная конференция "Архипенко и мировая культура".

Докладчики из Франции, Польши, России, Украины. С докладом выступил проф. Д.Горбачев на тему "И архаист и футурист".

 

--------------------------------

Персональна виставка Олександра Архипенка, художника планетарного визнання, в його рідному місті Києві відбувається вперше.

У XX сторіччі Україна висунула немало художників - законодавців світового процесу.

І раніше дехто з українських митців мав міжнародний авторитет: Алімпій Печерський (XI ст.), Андрій Русин, двірський маляр польського короля Ягайла (ХV ст.), Дмитро Левицький, Во­лодимир Боровиковський, Ілля Рєпін - придворні художники всеросійських імператорів. Але вплив їхній був локальним.

Натомість речники XX ст. - К. Малевич і О.Екстер (Київ), В.Татлін (Харків), Д.Бурлюк (Херсон) реформували мистецьку свідомість усього світу.

Олександр Архипенко - з цієї ж когорти. Перший кубіст у скульптурі, сказати б, Пікассо від скульптури, він був незаперечним авторитетом для Генрі Мура, для Джакометті, для Ернста Неізвєстного.

І в Україні Архипенко мав послідовників, приміром, Івана Кавалерідзе - автора першого у світовій практиці кубістичного монументу - пам'ятника Артему (1927) у Слов'яногорську.

Країни, в яких жив і навчався Архипенко - Франція, Німеччина, США - пишаються ним як видатним діячем їхніх культур. Архипенкові твори мають у своєму посіданні найзнаменитіші музеї -Центр Помпіду у Парижі, Модерн Арт і музей Соломона Гугенхайма в Нью-Йорку, а також музейні збірки Стокгольма, Тель-Авіва, Москви...

За Архипенком - ціла низка пріоритетних пластичних новоутворень, таких як ритмізована форма, композиційні інтервали у вигляді так званих конкейвів (увігнутостей ) і наскрізних отворів, синтетичний жанр скульпто-живопису, активна роль кольору у скульптурі. Чи не всі видання з історії світового мистецтва аналізують і репродукують його новаторське мистецтво. Самих тільки виста­вок за життя і по смерті він мав у Європі та Америці кілька сотень.

Нині, нарешті, шану своєму великому землякові віддають і кияни.
Виставка "Збережено в Україні" містить невеличку частину його спадщини, яка назагал обчислюється сотнями і сотнями витворів.

Це скульптура "Жінка розчісує волосся" з Національного музею у Львові - вишукана за си­луетом, лірична за настроєм і суто по-архипенківському новаторська: замість обличчя у красуні -пластична пауза.

Року 1929 Архипенко, який на той час жив в Америці, подарував Києву скульптурний пор­трет "Диригент В.Менгельберг під час виконання 9-ої симфонії Бетховена". У зображенні гол­ландського музиканта спостерігаємо барокові риси - патетичність, асиметризм, хвилясту пластику. Пізніше цей твір став власністю Національного художнього музею України.

Скульптура "Шевченко - пророк" також знаходиться в музейній збірці. Її було передано не­щодавно паризьким колекціонером А. Вірстою.

Заступлені на виставці рисунки були подаровані свого часу самим Архипенком Національ­ному музею у Львові. Вони, на щастя, збереглися до наших днів на відміну від знищених 1952 року сталінськими варварами двох картин і скульптури, також презентованих автором Львову. Зберег­лися завдяки мужності і кмітливості тодішніх музейників. Черговій "високій" комісії чиновників від мистецтва, які винищували твори "формалістів, націоналістів, емігрантів" (до них було віднесено і Архипенка], його твори було представлено як роботи невідомого автора.

Малюнки засвідчують руку скульптора, про манеру якого писали на Заході як про "ніжну і сувору".

Американський період художника репрезентує на виставці і невелика за розміром картина "Оголена", потужна своєю експресивною живописною матерією.

І, нарешті, два абсолютно невідомі твори 1906 року з приватної колекції уречевлюють київський епізод митця, відомий нам лише з архівних матеріалів. Це "Пейзаж" намальований під ту пору, коли він вчився у київського художника С.Світославського і пастель "Оголена", в якій попри її учнівський характер прозирають деякі риси майбутнього зрілого Архипенка.

Виставку "Збережено в Україні" будемо розглядати як ескіз, заявку на майбутню всеохопну експозицію творів Великого Майстра у нього на Батьківщині, яка можливо буде називатися "Збе­режено в усьому світі".

Ірина Горбачова

 

 
На выставке представлены работы А.Архипенко (выборочно):
Подробнее...

Оголённая. 1926. Масло на фанере. 28,3х18 cм. Частная коллекция, Украина. Подробнее...

Подробнее

Акт. 1906. Пастель на картоне. 65х45 см. Частная коллекция. Подробнее...

Увеличить...

Дирижер В.Менгельберг во время исполнения 9-ой симфонии Бетховена. 1925. Бронза. НХМУ, Киев.  Увеличить...

 

В начало | Презентация | Что я могу вам предложитьАтрибутированные произведения искусства | Живопись Скульптура  Графика (рисунок, гравюра) | Иконы | Плакаты | Выставки, публикации, фильмы | Выставка Украинский модернизм, 1910-1930 | Новости | Оформление заказа. Контакты | Арт-ссылки

 

 

Rambler's Top100

TopList

be number one

Best sites for Collectors